Erasmus+ 2016-2018
A DĂ©l-Alföldi RĂ©giĂł OperatĂv Program SWOT elemzĂ©se megállapĂtja a vidĂ©k tudásalapĂš vállalkozások alacsony számát, turisztikai kapacitások egyĂĽttműködĂ©sĂ©nek hiányát. VeszĂ©lyes a szakkĂ©pzett munkaerĹ‘ elvándorlása, a hátrányos helyzetű kistĂ©rsĂ©gek további leszakadása az országos átlagtĂłl, tanyai tĂ©rsĂ©gek elzártsága , az alacsony egĂ©szsĂ©gĂĽgyi állapot. A program II -ik prioritási tengelykĂ©nt fontos szerep jut a helyi vonzerĹ‘k felhasználásával fenntarthatĂł Ă©s eredmĂ©nyesen működĹ‘ vállalkozások támogatására, amelyek Ă©gĂ©sz Ă©ves programokat kĂnálnak. Ez a cĂ©l szervesen illeszkedik az Ăšj Magyarország VidĂ©kfejlesztĂ©si program III. prioritásához, amely keretĂ©ben az ágazatban a foglalkoztattak számának növelĂ©sĂ©t kezeli kiemelt cĂ©lkĂ©nt, amely a rĂ©giĂł termĂ©szeti, kulturális Ă©s szellemi Ă©rtĂ©keire Ă©pĂĽl. A szakkĂ©pzĂ©s szerkezetĂ©nek átalakulása, piackĂ©pes Ă©s innovatĂv ismeretekkel rendelkezĹ‘ alap Ă©s felnĹ‘tt- átkĂ©pzĂ©sben rĂ©sztvevĹ‘ polgárok oktatása az egyik legfontosabb cĂ©l.A programban rĂ©sztvevĹ‘ magyar konzorciumi partnerek: 4 oktatási-kĂ©pzĂ©si feladatokat ellátĂł FM fenntartásĂš szakkĂ©pzĹ‘ intĂ©zmĂ©ny a civil EgyesĂĽlet vonzáskörzetĂ©be tartoznak. A BĂ©kĂ©s Megyei SportszövetsĂ©gek Ă©rdekszövetsĂ©gi EgyesĂĽlet Lovas SzövetsĂ©g vállalkozĂłinál a szakiskolák diákjai töltik szakmai gyakorlatukat. A partnereket közös cĂ©l vezĂ©rli: a lovas kĂ©pzĂ©s Ă©s a ráépĂĽlĹ‘ szolgáltatások, agroturizmusban Ă©s vendĂ©gfogadásban innovatĂv ismeretek megszerzĂ©se, a gyakorlati kĂ©pzĂ©sben piackĂ©pes ismeretek átadása a diákoknak, kulcskompetenciáik korszerűsĂtĂ©se.Ezeket az intĂ©zmĂ©nyeket a projektet konzorciumi formában koordinálĂł DĂ©l-Alföld -EurĂłpai UniĂł többcĂ©lĂš EgyesĂĽlet fogja össze, amelynek cĂ©lkitűzĂ©sei között szerepel a hálĂłzati rendszer kialakĂtása oktatási - kĂ©pzĂ©si intĂ©zmĂ©nyek Ă©s velĂĽk egyĂĽttműködĹ‘ vállalkozások, civil szfĂ©ra, önkormányzati Ă©s kistĂ©rsĂ©gi társulások között.A civil egyesĂĽlet mint gyűjtĹ‘ erĹ‘, a magyar projektpartnereknek megszervezte 2007 - es Ă©vi kiállĂtásukat Ă©s lovas, magyar Ă©lelmiszer termĂ©kek bemutatását a Párizsi Nemzetközi KiállĂtáson (itt ismerkedtek meg a projekt francia Ă©s lengyel partnereivel); 2007 - 2013. szeptemberĂ©ben a magyarok kiállĂtottak a Gonzagai Nemzetközi MezĹ‘gazdasági Vásáron (gyakorlati kapcsolatfelvĂ©tel az olasz projekt partnerrel). Az EgyesĂĽlet rendszeresen szervezi francia Ă©s lengyel diákok szakmai gyakorlatát a magyar KKV-nál. A diákok Erasmus program keretĂ©ben Ă©rkeznek hozzánk, Ă©s közösen gyakorlatoznak magyar társaikkal. A kĂ©t Ă©ves program során a kedvezmĂ©nyezett diák Ă©s oktatĂłk lovász, agroturisztikai, Ă©telkĂ©szĂtĂ©si - Ă©s vendĂ©gfogadási innovatĂv gyakorlati ismereteket akarnak szerezni francia, lengyel, Ă©s olasz KKV -nál. FogadĂł partnerek: Franciaország - a Tulle- Naves - i MezĹ‘gazdasági Szakiskola, amely a lovas szakmákat szakmunkás, szakközepes Ă©s felsĹ‘fokĂš szinten oktatja. A partner 35 magyar diákot Ă©s 10 szakoktatĂłt fogad,elhelyezi Ĺ‘ket a lovas Ă©s agroturisztikai farmokra-gyakorlĂłhelyekre. Olaszország: fogadĂł partner a Consorzio Agrituristico Mantovano, amely lovas panziĂł Ă©s fogadĂł vendĂ©gek ellátásában, helyi Ă©telkĂ©szĂtĂ©sben Ă©s helyi vonzerĹ‘k felhasználását a programok megszervezĂ©sĂ©ben - ismeretek gyakorlati átadását szervezi meg a magyar oktatĂłknak a lovas vendĂ©gfogadással foglalkozĂł vállalkozĂłinál. Az olasz partner 10 gyakorlati oktatĂłt fogad. Lengyelországi fogadĂł partnerek: Roskosz i Központ a pályázatban 4 FM fenttartásĂš szakkĂ©pzĹ‘ iskola 20 diákját fogadja három hetes szakmai gyakorlatra. A Lesna Podlaska -i SzakközĂ©piskola 40 diák Ă©s 18 magyar gyakorlati oktatĂłt fogad. A Szakiskola a lovász Ă©s agroturisztikai szakmák szerkezetĂ©t Ă©s diákok gyakorlatának megszervezĂ©sĂ©t, a MĂ©nes Ă©s vállalkozĂłi köre a lovak felkĂ©szĂtĂ©sĂ©t Ă©s felszerelĂ©sĂ©t a tĂšrára, programok összehangolását a helyi agroturisztikai kĂnálattal ismerteti a magyarokkal. (lásd Munkaprogramok). Mind a három fogadĂł ország partnereinek tevĂ©kenysĂ©gi munkaköre Ă©s kompetenciái megfelelnek a magyar kiutazĂłk szakterĂĽleteinek Ă©s a projekt cĂ©lkitűzĂ©seinek. A kiutazĂłk kĂĽlön-kĂĽlön lesznek elszállásolva egy fogadĂł partnernĂ©l, amelynek a szakismeretei megfelelnek a kedvezmĂ©nyezett itthon megfogalmazott Ă©s a fogadĂł projekt partnerrel többször egyeztetett elvárásoknak. A szakoktatĂłk tĂ©nyleges gyakorlati munkát is vĂ©geznek, hiszen egyĂĽtt fognak Ă©lni a fogadĂł partner vállalkozásának mindennapjaival, ellátják az állatállományt, fogadnak vendĂ©geket, gyakorolják a nyelvi ismereteiket. A fogadĂł szakoktatĂłval Ă©s a projekt partner tutorálĂł, napi szinten nyomon követĹ‘ feladatokat ellátĂł szemĂ©llyel közösen összegzik a kinttartĂłzkodás eredmĂ©nyeit, megfogalmazzák a további egyĂĽttműködĂ©s lĂ©pĂ©seit. HazatĂ©rve, a kiutazások között Ă©rtĂ©kelĹ‘ megbeszĂ©lĂ©seket tartunk, amelynek során elemezzĂĽk a projekt szakaszokat, esetleges hibákat Ă©s azokat beĂ©pĂtjĂĽk a programba. A projekt várhatĂł eredmĂ©nyei: a kĂĽldĹ‘ intĂ©zmĂ©nyek diákjainak Ă©s szakoktatĂłinak Ăšj Ă©s innovatĂv ismeretei a lovász, agroturisztikai Ă©s vendĂ©gfogadási szakmákban, a duális kĂ©pzĂ©s erĹ‘sĂtĂ©se Magyarországon.
Bozsó Klaudia Bianka beszámolója
Molnár Andrea tanár beszámolója
Munkácsiné Fekete Marianna tanár beszámolója
Plenter Zsuzsanna tanár beszámolója
Nedreu Flórián beszámolója
Franciaország gyakorlat 2016-2018